Handelseconomie
De Rijn- Maasdelta heeft Nederland tot een handelsnatie en doorvoerland gemaakt, waar grondstoffen en producten worden overgeslagen, opgeslagen, verwerkt en via rivieren, sporen en wegen tot diep in het Europese achterland worden afgezet. Naast een transport- en logistieksector van wereldklasse, beschikt Nederland ook over een uitgebreid buisleidingennetwerk. Via dit ondergrondse netwerk worden industriële gassen zoals stikstof, waterstof en zuurstof tussen industrieclusters in Nederland uitgewisseld met industrieën in België, Frankrijk en Duitsland. Nederland beschikt daarnaast ook over uitgebreide, landsdekkende netwerken voor gas en elektriciteit die belangrijke schakels vormen in het internationale gas- en elektriciteitsnetwerk.
Circular mainframe
De transitie naar een circulaire economie en de uitwisseling van o.a. andere warmte, CO2, biogas, elektriciteit, waterstof en biomassa vraagt om nieuwe infrastructuren en het slim hergebruiken van bestaande infrastructuren en buisleidingen. Voor een internationaal aantrekkelijk vestigingsklimaat is een betrouwbare levering van energie en grondstoffen tegen lage kosten essentieel. Dat geldt in het huidige systeem voor olie en aardgas, en in de toekomst ook voor duurzame energie en biobased grondstoffen. Robuuste (internationale) netwerken voor de levering van fossiele grondstoffen heeft Nederland een internationale concurrentiepositie bezorgd in de petrochemie. Het creëren van een circulair mainframe, een nieuw netwerk waarin waterstof, elektriciteit, warmte, CO2 efficiënt worden gedistribueerd door het land, is randvoorwaardelijk voor de ontwikkeling van een robuust en toekomstgericht energielandschap en behoud van zone koppositie in de biochemie.
Daar waar verschillende (ondergrondse) energiestromen samenkomen ontstaan nieuwe industriële clusters, of worden bestaande versterkt. Diepzeehavens met hun haven-industrieel complex worden belangrijke knooppunten voor koolwaterstofstromen en koolwaterstofconversie. Daarnaast zullen er regionale verschillen ontstaan door de beschikbare grondstoffen in de (directe) omgeving, wat leidt tot gespecialiseerde industrie clusters verspreid door het land.
Daar waar verschillende (ondergrondse) energiestromen samenkomen ontstaan nieuwe industriële clusters, of worden bestaande versterkt. Diepzeehavens met hun haven-industrieel complex worden belangrijke knooppunten voor koolwaterstofstromen en koolwaterstofconversie. Daarnaast zullen er regionale verschillen ontstaan door de beschikbare grondstoffen in de (directe) omgeving, wat leidt tot gespecialiseerde industrie clusters verspreid door het land.
Economie landschap
Nederland is een samenleving waarin economische activiteiten en de bijbehorende lusten en lasten relatief gelijk verdeeld zijn over het land. Nederland beschikt over steden, (lucht)havens, petrochemische complexen, natuurgebieden en glastuinbouw die als organen van een lichaam een bepaalde functie voor het geheel vervullen. De inpassing van onze nieuwe energiesystemen zou daarop geen uitzondering mogen zijn. Het moderne energielandschap met windmolens, zonneparken, batterij opslag en energie knooppunten zal als een herkenbaar systeem moeten functioneren en niet als een lappendeken over het land worden uitgestrooid.
Ook de inpassing van nieuwe industrieën en economieën verdient aandacht. Waar komen knooppunten en verwerking punten voor het verzamelen en verwerken van de grondstoffen in de circulaire economie? En hoe zien deze knooppunten er uit? Welke impact heeft de data economie, met zijn grote datacenters en grote vraag naar groene stroom? Hoe gaan we om met grote logistieke centra, bedrijventerreinen en andere economische clusters? Om Nederland leefbaar te houden en de cultuurhistorische structuren van het landschap te behouden moeten we meer grip krijgen op de ruimtelijke inrichting van dit economielandschap.
Ook de inpassing van nieuwe industrieën en economieën verdient aandacht. Waar komen knooppunten en verwerking punten voor het verzamelen en verwerken van de grondstoffen in de circulaire economie? En hoe zien deze knooppunten er uit? Welke impact heeft de data economie, met zijn grote datacenters en grote vraag naar groene stroom? Hoe gaan we om met grote logistieke centra, bedrijventerreinen en andere economische clusters? Om Nederland leefbaar te houden en de cultuurhistorische structuren van het landschap te behouden moeten we meer grip krijgen op de ruimtelijke inrichting van dit economielandschap.
wat doen wij?
projectCircular Mainframe
De transitie naar een duurzaam energiesysteem staal al lang op ons netvlies, maar de transitie van fossiele naar hernieuwbare grondstoffen wordt vaak onderbelicht. Toch heeft juist het grondstoffen vraagstuk een belangrijke impact op systeemkeuzes die gemaakt moeten worden in andere transitieopgaven. Hoe we fossiele grondstoffen gaan vervangen, waar deze hernieuwbare grondstoffen vandaan komen, en hoe we deze efficiënt kunnen inzetten, zijn vragen die in samenhang bekijken moeten worden om een integrale afweging te maken.
Het Circular Mainframe probeert overzicht en inzicht te bieden in de complexe wereld van netwerken en systemen. Dit toekomstbeeld is niet bedoeld als blauwdruk, maar geeft wel een goed beeld van de ‘stofwisseling’ van toekomstig Nederland en van mogelijke zwaartepunten in de verschillende netwerken.
Het Circular Mainframe probeert overzicht en inzicht te bieden in de complexe wereld van netwerken en systemen. Dit toekomstbeeld is niet bedoeld als blauwdruk, maar geeft wel een goed beeld van de ‘stofwisseling’ van toekomstig Nederland en van mogelijke zwaartepunten in de verschillende netwerken.
projectDe Zonneroute A37
Rijkswaterstaat onderzoekt de mogelijkheden om meerdere delen van haar grondgebied langs infrastructuur ter beschikking te stellen voor de opwekking van duurzame energie door derden. De ruimte langs snelwegen biedt mogelijkheden voor de opwekking van zowel wind- als zonne-energie. Rijkswaterstaat wil hiermee bijdragen aan het verduurzamen van energievoorziening en tegelijkertijd mogelijke inkomsten genereren ten behoeve van het onderhoud van het rijkswegennet.
projectVia Parijs
Wat zijn de ruimtelijke gevolgen van de energietransitie, oftewel: hoe ziet Nederland er uit in 2050? Met de ontwerpverkenning Via Parijs laten we zien hoe we de energietransitie de komende decennia gestalte kunnen geven. Het toont een inspirerend toekomstbeeld voor 2050 dat voortkomt uit ruimtelijke keuzes én de logica van systemen. Het laat zien dat deze transitie kansen biedt om Nederland nog mooier, schoner en hechter te maken. In deze ontwerpverkenning is de gehele opgave voor CO2-reductie in beeld gebracht en in nationaal perspectief geplaatst. Een inspirerend narratief, een ‘groter verhaal’ over Nederland dat richting geeft aan de transitie naar een postfossiele samenleving.
projectDutch Smart Thermal Grid
De Nederlandse energievraag bestaat voor ruim de helft uit de warmtebehoefte van woningen, bedrijven, glastuinbouw en industrie. Deze warmte wordt momenteel vrijwel geheel geproduceerd door het verbranden van aardgas in fabrieken, elektriciteitscentrales, woningen, kantoren en kassen. Aan het verbranden van aardgas kleven belangrijke nadelen. Zo wordt Nederland steeds afhankelijker van import van aardgas. Met het huidige tempo waarop we aardgas in Groningen winnen is Nederland binnen enkele decennia door de natuurlijke voorraad heen. Daarnaast draagt de uitstoot van de verbrandingsgassen bij aan de klimaatverandering. Het fors terugbrengen van het gebruik van aardgas is daarom een urgent onderdeel van de route naar het beleidsdoel van een duurzame energievoorziening. Maar hoe?
projectKlavertje 4 Greenport Venlo
Klavertje 4 (K4) is een gebied van ongeveer 5.000 hectare ten noordwesten van Venlo, tussen de snelwegen A73 en A67. Hier is een logistiek en agrarisch bedrijventerrein ontwikkeld, waarbij de nadruk ligt op het behoud van de natuur en het creëren van een duurzaam evenwicht tussen economie en ecologie. Het masterplan voorziet in een Agro Business Park, waar logistieke functies zoals distributie en opslag worden gecombineerd met productie- en verwerkingsfaciliteiten. Het doel is niet alleen om goederen te verplaatsen, maar ook om waarde toe te voegen en kennis te ontwikkelen. Bovendien wordt gezocht naar synergieën op het gebied van waterhuishouding, energie- en infrastructuursystemen om de efficiëntie en duurzaamheid te maximaliseren.